Zohreh Koohi Rostamkalaee, Azar Tol, Feyzollah Akbari Haghighi, Abbass Rahimi Froshani, Abolghasem Pourreza. Assessing the Relation Between Organizational Climate Components with Organizational Commitment Components Among Nurses in Selected Hospitals of TUMS. J Health Syst Res 2013; 9 (7) :731-740
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-658-fa.html
زهره کوهی رستمی کلائی ، آذر طل ، فیض الله اکبری حقیقی ، عباس رحیمیفروشانی ، ابوالقاسم پوررضا . بررسی ارتباط مولفههای جو سازمانی با ابعاد تعهد سازمانی در پرستاران شاغل بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9 (7) :731-740
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-658-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری و ،MPHرئیس گروه توسعه کیفی خدمات پرستاری، وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت و ،MPH،گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1567 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل موثر بر تعهد سازمانی جو سازمانی است. جو سازمانی ضمن تاثیر بر سلوک اعضاء، رفتار سازمانی آنها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.این مطالعه با هدف تعیین ارتباط مولفههای جو سازمانی و ابعاد تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390 طراحی و اجرا شد. روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ تحلیلی از نوع مقطعی و کاربردی بود. واحدهای پژوهش این مطالعه 363 پرستار کارشناس و کارشناس ارشد شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه روا و پایا در سه بخش اطلاعات فردی، تعهد سازمانی و جو سازمانی بود که به صورت خود ایفا تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارآماریSPSS نسخه 5/11 وآزمونهای آمار توصیفی ( میانگین و انحراف معیار برای متغیر تعهد سازمانی) و به دلیل توزیع غیر نرمال ابعاد جو سازمانی از شاخصهای پراکندگی مانند میانه و دامنه میان چارکی و ضریب همبستگی اسپیرمن به کار گرفته شد. سطح معنیداری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. .یافتهها: تعهد سازمانی پرستاران 15/32±87/65 و کلیه ابعاد آن (عاطفی، مستمر و تکلیفی ) در سطح متوسط قرار داشت. همچنین، از هشت مولفه متغیر جو سازمانی میانه و دامنه میان چارکی مولفه روحیه گروهی در سطح بالا و میانه سایر مولفههای سطح سازمانی در سطح متوسط قرار داشت. ارتباطسنجی این دو متغیر نشان داد که تعهد سازمانی با مولفههای روحیه گروهی ( 001/0>P و29/0=r )، علاقمندی (001/0>P و294/0=r)، صمیمیت (018 /0=P و124/0=r)، ملاحظهگری (001/0>P و362/0=r )، فاصلهگیری (001/0=P و175/0=r)، نفوذ و پویایی (001/0>P و431/0=r ) و تاکید بر تولید ( 001/0>P و384/0=r )رابطه خطی و مستقیم ومعنیدار و با مولفه مزاحمت (001 /0>P و257/0 - =r ) رابطه خطی غیر مستقیم و معنیدار دارد. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط کلیه مولفههای جو سازمانی با تعهد سازمانی، بنابراین تلاش برای بهبود جو سازمانی در بیمارستانها میتواند به عنوان یک استراتژی ارزشمند برای بهبود تعهد سازمانی محسوب شود. واژههای کلیدی: تعهد سازمانی، جو سازمانی، پرستاران، بیمارستان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1392/7/23 | انتشار: 1392/7/23