Research code: 199031
Ethics code: IR.MUI.RESEARCH.REC.1399.029
1- مربی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار، گروه دروس عمومی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه پرستاری کودکان و نوزادان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (973 مشاهده)
مقدمه: بحران شیوع بیماری کووید 19 باعث تأثیر منفی بر ابعاد سلامتی افراد به خصوص پرستارانی که در خط مقدم در حال مبارزه با این بیماری بودند، گذاشته است. بدون شک آنها در این شرایط فشار کاری زیادی را تحمل میکنند که میتواند ابعاد مختلف سلامت آنها را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی استرس، اضطراب و افسردگی پرستاران مراقبتکننده از مبتلایان به کووید 19 شهر اصفهان و ارتباط آن با سلامت معنوی و متغیرهای جمعیتشناختی انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به صورت مقطعی بود. نمونهها را 297 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای کووید 19 وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که معیارهای ورود به تحقیق را داشتند، تشکیل داد. اطلاعات به وسیله پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی Paloutzian و همکاران (Spiritual Well-Being Scale یا SWBS) و مقیاس Depression Anxiety and Stress Scale-42 (DASS-42) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بیش از یک سوم پرستاران (3/35 درصد) و حدود یک سوم آنها (2/27 درصد) دارای درجات قابل توجهی از اضطراب و افسردگی بودند. نتایج آزمون Pearson نشان داد که ارتباط معکوس و معنیداری بین استرس، اضطراب و افسردگی پرستاران شاغل در بخشهای کووید 19 با سلامت معنوی وجود داشت (001/0 > P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، به نظر میرسد توجه و تقویت بعد معنوی پرستاران در بحرانها در کنار حمایتهای مالی و صنفی، به بهبود سلامت روان پرستاران و به دنبال آن، بهبود فرایند خدماتدهی به بیماران کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1401/9/24 | پذیرش: 1402/1/14 | انتشار: 1402/9/15