Research code: 66137
Jabbari M, Keshkar S, Kargar G, Ghafouri F. Identifying the Positive and Negative Consequences of COVID-19 Pandemic on Iranian Student Sports: A Qualitative Study. J Health Syst Res 2022; 18 (2) :127-135
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1373-fa.html
جباری محمود، کشکر سارا، کارگر غلامعلی، غفوری فرزاد. شناسایی پیامدهای مثبت و منفی پاندمی کووید 19 بر ورزش دانشآموزی: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1401; 18 (2) :127-135
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1373-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (1423 مشاهده)
مقدمه: پاندمی کووید 19 منجر به تغییرات عمیقی در سطوح مختلف جامعه شده و ورزش نیز از این مسأله در مصونیت نمانده است. بررسی و شناسایی پیامدهای کووید 19 در بخشهای مختلف ورزش کشور از اهمیت فراوانی برخوردار میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی پیامدهای پاندمی کووید 19 بر ورزش دانشآموزی ایران با تأکید بر ذینفعان بود.
روشها: این مطالعه به روش کیفی انجام شد و از نوع تحقیقات اکتشافی بود و از لحاظ هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی طبقهبندی گردید. مشارکتکنندگان را معلمان ورزش، استادان دانشگاه فرهنگیان، مدیران اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش و کارشناس تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تشکیل داد که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافتهای با شرکتکنندگان انجام گرفت و با 17 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد.
یافتهها: پیامدهای پاندمی کووید 19 بر آموزش تربیت بدنی و ورزش از چهار مقوله اصلی تشکیل شده است که شامل «ایجاد سبک زندگی غیر فعال، آسیبهای رفتاری و اجتماعی، توسعه فنآورانه- دیجیتالی و ورزش خانوادگی» میباشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج و تأثیرات پاندمی کووید 19، نیاز است برای استفاده از فرصتها و مدیریت چالشهای دوران پساکرونا، برنامههای مناسبی در زمینه آموزش تربیت بدنی و ورزش دانشآموزی تدوین گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1400/11/10 | پذیرش: 1401/2/20 | انتشار: 1401/4/15