دوره 21، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 99-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 188548146897592359037162929990
Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1403.088


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi F, Namdarpour F, Gorji Y. Harms of Emotionally Abusive Relationships in Girls: A Qualitative Study. J Health Syst Res 2025; 21 (1) :89-99
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1830-fa.html
قاسمی فرزانه، نامدارپور فهیمه، گرجی یوسف. آسیب‌های روابط عاطفی آزار دهنده در دختران: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1404; 21 (1) :89-99

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1830-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران
چکیده:   (574 مشاهده)
مقدمه: داشتن یک رابطه سالم با جنس مخالف اثرات و فواید جسمی، روانی و اجتماعی به دنبال دارد، اما گاهی اوقات منجر به بروز روابط آسیب‌زا و علایم ناتوان‌کننده می‌شود که به طور طبیعی برای بهبود آن زمان بیشتری نیاز است و بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیب‌های روابط عاطفی آزار دهنده در دختران انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گردید. شرکت‌کنندگان را 9 دختر 20 تا 30 ساله درگیر روابط عاطفی آزار دهنده تشکیل داد که به دفاتر مشاوره دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه‌ کرده بودند. داده‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و با استفاده از روش Colaizzi تحلیل شد. به منظور اعتبارسنجی یافته‌ها از روش Lincoln و Guba استفاده گردید.
یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها منجر به ظهور سه مقوله اصلی و دوازده مقوله فرعی گردید که شامل «آسیب‌های هیجانی (هیجان منفی نسبت به خود، نسبت به دیگری، آسیب به عزت نفس، نشانگان افسردگی، اضطرب، مجاورت‌جویی هیجانی و طرح هیجانی ناسازگار)، آسیب‌های رفتاری (رفتار تکانشی و رفتار مبتنی بر حسادت) و آسیب‌های شناختی (بازنمایی و مرور ذهنی خاطرات منفی، قضاوت منفی نسبت به خود و دیگری)» بود.
نتیجه‌گیری: اغلب دخترانی که بدون شناخت و آگاهی وارد روابط عاطفی می‌شوند، در این‌گونه روابط آسیب‌های هیجانی، رفتاری و شناختی را تجربه می‌کنند. بنابراین، لازم است اجرای برنامه‌های حمایتی، آموزشی و مشاوره‌ای در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، در اولویت مراکز آموزشی و مشاوره‌ای قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1204 kb]   (223 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1403/4/6 | پذیرش: 1403/5/30 | انتشار: 1404/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb