دوره 7، شماره 3 - ( 7-1390 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

نیره کثیری دولت‌آبادی ، احمدعلی اسلامی ، فیروزه مصطفوی ، اکبر حسن‌زاده ، اعظم مرادی . ارتباط بازی‌های رایانه‌ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار. تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (3)

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-256-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
3- مربی، گروه آما یر و اپ دمیولوژی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دکترای تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده:   (963 مشاهده)
مقدمه: رشد سریع بازی‌های رایانه‌ای به شکل‌های گوناگون باعث اشغال بخش عمده‌ای از اوقات فراغت گروه‌های سنی مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان شده است. این امر می‌تواند اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی از جمله وضعیت روانی، جسمانی و روابط اجتماعی آن‌ها داشته باشد. بنابراین این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با کیفیت زندگی نوجوانان 15-12 ساله شهرستان برخوار انجام گردید. روش‌ها: این تحقیق از نوع مقطعی و نمونه تحقیق شامل 444 دانش‌آموز دختر و پسر بود. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- دو مرحله‌ای، خوشه‌ای و متناسب با حجم نمونه بود که نمونه‌ها به طور تصادفی از بین دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و اول دبیرستان شهرستان برخوار انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو ابزار الف) فرم کوتاه پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (World health organization quality of life–BREF یا WHOQOL-BREF) و ب) پرسش‌نامه اطلاعات فردی مشتمل بر سؤالاتی در مورد نحوه گذران اوقات فراغت، تعداد ساعات، مکان و زمان انجام بازی رایانه‌ای بود. برای به دست آوردن نمایه توده بدنی (Body mass index یا BMI) نیز قد و وزن دانش‌آموزان گروه نمونه اندازه‌گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های همبستگی Pearson، همبستگی Spearman، 2χ ، تحلیل کوواریانس و t-test مستقل استفاده شد. یافته‌ها: میانگین کلی کیفیت زندگی در دانش‌آموزان 34/13 ± 11/67 بود. بین سن شروع بازی و نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی‌دار وجود داشت (دامنه 18/0- تا 13/0- = r). بین درامد و وضعیت امکانات با نمره کلی کیفیت زندگی و 4 حیطه آن رابطه معنی‌دار مستقیم وجود داشت (001/0 P P). بین BMI و نوع بازی رایانه‌ای و همچنین بین BMI و تعداد ساعات بازی رایانه‌ای در روز رابطه معنی‌داری به دست نیامد. نتیجه‌گیری: انجام بازی‌های رایانه‌ای در مدت زمان کم و کنترل‌شده تحت نظارت والدین می‌تواند اثراتی مثبتی بر کیفیت زندگی کاربران نوجوان داشته باشد. در صورت پرداختن به آن در ساعات بیشتری از روز، در دراز مدت می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد. واژه‌های کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای، کیفیت زندگی، نوجوان.
متن کامل [PDF 563 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1390/7/23 | انتشار: 1390/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb