Sharifirad G, Ghaffari M, Zanjani S, Hassanzadeh A. The Effect of Educational Intervention Based on PRECEDE Model on Level of Stress among the Elderly Referred To Elderly Club of Tehran, Iran. HSR 2012; 7 (5)
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-273-fa.html
غلامرضا شریفیراد ، محتشم غفاری ، سمانه زنجانی ، اکبر حسنزاده . اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر سطح استرس (تنش) سالمندان مراجعهکننده به کانونهای جهان دیدگان شهر تهران. تحقیقات نظام سلامت. 1390; 7 (5)
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-273-fa.html
1- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- مربی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (711 مشاهده)
مقدمه: با توجه به آسیبپذیری سالمندان در برابر اثرات منفی عوامل استرسزا و جهت کنترل این عوامل، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی PRECEDE بر سطح استرس سالمندان صورت گرفت. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 94 سالمند مراجعه کننده به کانونهای جهان دیدگان در سال 88-1387 به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. طراحی برنامه آموزشی مطابق با مراحل الگوی PRECEDE انجام شد. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پرسشنامههای سنجش افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS- یا Depression anxiety stress scale-21) و پرسشنامههای خود ساخته و استاندارد مطابق با مراحل الگوی PRECEDE برای دو گروه تکمیل شد. گروه آزمون، مداخله مورد نظر را دریافت کردند (8 جلسه آموزشی، یک بار در هفته). سالمندان دو گروه در 2 ماه پس از مداخله آموزشی پیگیری شدند و دوباره پرسشنامههای مربوطه برای آنها تکمیل شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار 15SPSS و آزمونهای آماری t Independent، Paired t، 2χ، Wilcoxon و Mann-Whitney در سطح معنیداری 05/0 ≤ P مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافتهها: تفاوت معنیداری در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد در میانگین نمرات عوامل مستعد کننده آگاهی (001/0 ≤ P) و نگرش (001/0 ≤ P)، عوامل قادر کننده (001/0 ≤ P)، عوامل مستعد کننده (001/0 ≤ P) و عملکرد به خصوص انجام مهارتهای تنفس عمیق و آرامسازی (001/0 ≤ P) وجود داشت. میانگین امتیازات و شدت استرس (001/0 ≤ P) سالمندان نیز پس از اجرای مداخله معنیدار بود. نتیجهگیری: یافتهها کارایی، اثربخشی و تأثیرگذاری برنامه آموزشی بر اساس الگوی PRECEDE را جهت پیشگیری و کاهش میزان استرس سالمندان تأیید کرد. واژههای کلیدی: مداخله آموزشی، الگوی PRECEDE، استرس، سالمندان.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1390/11/26 | انتشار: 1390/11/26