چکیده: (1332 مشاهده)
مقدمه: اضطراب یکی از احساسات عاطفی انسان است. اما هنگامی که این احساس شدت مییابد، ممکن است به نتایج نامطلوبی منجر گردد. یکی از بیشترین وقایع تهدید کننده که امروزه موجب اضطراب در دانشجویان میگردد، امتحانات است. این مطالعه به بررسی ارتباط اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد پرداخته است. روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی به صورت توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 114 نفر از دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در سال 1390 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه زمینهای 14 سؤالی و تست اضطراب امتحان ساراسون 37 سؤالی بود. پرسشنامه طی مدت یک هفته، در اواخر اردیبهشت ماه در بین شرکت کنندگان توزیع شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوج و t مستقل، آزمون Chi-square، ضریب همبستگی Pearson و Spearman و آنالیز واریانس در سطح معنیدار 05/0 توسط نرمافزار 16SPSS انجام شد. یافتهها: در این پژوهش، میانگین نمره اضطراب امتحان دانشجویان 08/17 بود. اضطراب امتحان در 33 نفر از دانشجویان (9/28 درصد) در حد کم، در 51 نفر (7/44 درصد) در حد متوسط و در 30 نفر (3/26 درصد) شدید بود. بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان مامایی ارتباط معنیدار آماری (044/0 = P، 189/0- = r) وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به زیاد بودن اضطراب امتحان در دانشجویان مامایی و ارتباط معکوس و معنیدار آن با عملکرد تحصیلی، کمک به یادگیری دانشجویان برای مدیریت مؤثر اضطراب، یک وظیفه چالشانگیز است که نیاز به تلاش گروهی دارد. واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی، دانشجویان مامایی.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13