چکیده: (1060 مشاهده)
مقدمه: «سبک یادگیری» روشی است که یادگیرنده در یادگیری به روشهای دیگر ترجیح میدهد. این پژوهش با هدف شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان رشته بهداشت محیط ترم 2 و 4 و نیزدانشجویان رشته تغذیه ترمهای 1، 2، 3 و 4 دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روشها: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی دانشجویان بهداشت محیط ترم 2 و 4 و دانشجویان تغذیه ترم 1، 2، 3 و 4 دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه سیاهه سبکهای یادگیری (LSI) تهیه شده توسط دیوید کلب برای تعیین سبکهای یادگیری در اختیار دانشجویان قرار داده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: تعداد کل دانشجویان این دو رشته 170 نفر بود. افرادی که در مطالعه شرکت کردند 134 نفر بودند که سه نفر از آنها به خاطر اینکه جزء گروه مورد مطالعه نبودند، از مطالعه حذف شدند. از 131 نفر باقیمانده، 76 نفر در رشته تغذیه و 55 نفر در رشته بهداشت محیط مشغول تحصیل بودند. 29 نفر از جامعه پژوهش مرد و 102 نفر زن بودند. سبک غالب یادگیری در مردان جذب کننده و در زنان همگرا بود. فراوانی سبکهای یادگیری واگرا، تطابق یابنده، همگرا و جذب کننده در رشته تغذیه به ترتیب 18 (7/23 درصد)، 18 (7/23 درصد)، 18 (7/23 درصد) و 22 (9/28 درصد) و فراوانی سبکهای یادگیری واگرا، انطباق یابنده، همگرا وجذب کننده در رشته بهداشت محیط به ترتیب 16 (1/29 درصد)، 17 (9/30 درصد)، 13 (6/23 درصد) و 9 (4/16 درصد) بود. نتیجهگیری: دانشجویان رشتههای بهداشت محیط و تغذیه، سبکهای غالب یادگیری مختلفی دارند. واژههای کلیدی: سبک یادگیری، کلب، دانشجو
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13