چکیده: (1474 مشاهده)
مقدمه: افت تحصیلی یکی از عمده ترین مشکلات مراکز آموزش عالی کشور به حساب می آید. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی (عوامل خانوادگی، عوامل مرتبط با فراگیر، عوامل مرتبط با آموزش گر، عوامل اقتصادی- اجتماعی، محیط آموزشی، محتوای آموزشی)، از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 280 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان در خصوص عوامل مؤثر بر افت تحصیلی به وسیله پرسش نامه ای که پیش از انجام مطالعه روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود، جمع آوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شده است. یافته ها: مهم ترین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب محتوای آموزش (63/0 ± 23/4)، عوامل مرتبط با آموزش گر (55/0 ± 88/3)، محیط آموزش (62/0 ± 63/3)، عوامل خانوادگی (6/0 ± 53/3)، عوامل اقتصادی– اجتماعی (69/0 ± 45/3) بود. بین دیدگاه دانشجویان در دو جنس و حیطه آموزش گر (03/0 = P) و محیط اجتماعی و اقتصادی (003/0 = P) اختلاف معنی داری وجود داشت. علاوه بر آن نتایج اختلاف معنی داری بین دیدگاه دانشجویان با سن، وضعیت تأهل و وضعیت شغلی آنان نشان نمی دهد(05/0 < P). نتیجه گیری: توجه بیشتر به محتوای آموزشی، عوامل مرتبط با آموزش گر و همچنین محیط آموزشی، علاوه بر پیش گیری از افت تحصیلی دانشجویان از اتلاف وقت و هزینه های جاری مراکز آموزش عالی کشور جلوگیری و سبب بهبود و توسعه سیستم آموزش کشور می شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار: 1401/12/13