دوره 8، شماره 1 - ( 2-1391 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 77-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

یداله حمیدی ، سعید بشیریان ، فرزاد جلیلیان ، مهدی عیوضی ، مهدی میرزایی علویجه ، مصطفی نصیرزاده . عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌های آموزشی- درمانی شهر همدان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (1) :69-77

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-365-fa.html


1- دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی دکترای، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- کارشناس ارشد، مدرس دانشگاه آزاد، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
6- دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1244 مشاهده)
مقدمه: موفقیت هر سازمان بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر رضایت‌مندی شغلی پرسنل بیمارستان‌های آموزشی- درمانی شهر همدان بود. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی (Cross-sectional) بود که بر روی 350 نفر از کارکنان پنج بیمارستان آموزشی- درمانی شهر همدان با نمونه‌گیری طبقه‌بندی تصادفی انجام گرفت. اطلاعات به وسیله پرسش‌نامه استاندارد به صورت خود گزارش‌دهی جمع‌آوری شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری 13SPSS و با بهره‌گیری از آزمون‌های آماری 2χ، Independent t-test، ضریب همبستگی Pearson و Linear regression analyzes مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از نظر رضایت شغلی 5/6 درصد به طور کامل ناراضی، 9/59 درصد ناراضی، 9/30 درصد راضی و 7/2 درصد به طور کامل راضی بودند. Linear regression analyzes نشان داد که فاکتورهای سرپرستی، ماهیت کار و حقوق به میزان بیشتری در میزان رضایت شغلی به طور کلی نقش داشته‌اند. همچنین بین افزایش سن، سابقه کاری و کاهش رضایت شغلی رابطه آماری معنی‌داری دیده شد (05/0 = P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که توجه به موضوع سرپرستی در سازمان همراه با ایجاد جوی مناسب در محیط کار و همچنین تلاش برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کارکنان در افزایش رضایت شغلی آنان مؤثر می‌باشد. واژه‌های کلیدی: رضایت شغلی، پرسنل بیمارستان، سرپرستی
متن کامل [PDF 228 kb]   (791 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/2/26 | انتشار: 1391/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb