فاطمه بسطامی ، ایرج ضاربان ، علی بیرانوند ، سجاد واحدی . بررسی تأثیر پمفلت آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشجویان رشتههای غیر پزشکی دانشگاه زابل در مورد بیماری ایدز. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (6) :1027-1039
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-461-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
3- کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد، لرستان، ایران
4- کارشناس ارشد، گروه اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (1032 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها یکی از ابزارهای مهم کنترل بیماری آموزش میباشد، این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر پمفلت آموزشی بر آگاهی و نگرش دانشجویان رشتههای غیر پزشکی دانشگاه زابل در مورد بیماری ایدز طراحی گردید. روشها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد با روش نمونهگیری تصادفی ساده بر روی 80 نفر از دانشجویان غیر پزشکی دانشگاه زابل انجام شد. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیأت علمی صاحب نظر تأیید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و 40 روز بعد از مداخله تکمیل شد. دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمونهای آماری Independent t و Paired t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 76/7 به 15 از 16 نمره و نمره نگرش از 45/6 به 06/10 از 11 نمره افزایش یافت. با استفاده از آزمون آماری Paired t، 005/0 > P میباشد. نتیجهگیری: از آنجایی که تأثیر پمفلت آموزشی بر ارتقای آگاهی و نگرش دانشجویان تأیید گردید، با توجه به پایین بودن نمرات آگاهی در دانشجویان غیر علوم پزشکی توصیه میشود، برنامه آموزشی مستمر در مورد راههای انتقال و پیشگیری از بیماری ایدز به کلیه دانشجویان در سایر دانشگاههای غیر علوم پزشکی ارایه گردد. واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، ایدز، دانشجو
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27