دوره 8، شماره 6 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 6 صفحات 958-951 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

جهانشا محمدزاده ، افرا خسروی . بررسی رابطه هدف در زندگی، سبک‌های مقابله‌ای با بهداشت روانی در میان دانشجویان دانشگاه ایلام. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (6) :951-958

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-469-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2- دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (765 مشاهده)
مقدمه: همه ما انسان‌ها در زندگی به دنبال راهکاری جهت افزایش سلامت روانی هستیم، پس داشتن سلامت روان لازمه زندگی سالم است. بعضی معتقدند که سلامت روان به معنای عدم اختلال روانی است. اما در روانشناسی مثبت‌نگر، به جای تأکید بر جنبه‌های آسیب شناختی، بر مسایلی چون امید، خردمندی، خلاقیت، معنویت و تفکر درباره آینده و هدف در زندگی تأکید می‌شود. هدف این پژوهش تعیین ارتباط هدف در زندگی، سبک‌های مقابله‌ای با بهداشت روانی در میان دانشجویان دانشگاه ایلام بود. روش‌ها: 520 دانشجوی دختر و پسر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. نوع مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جمعیت هدف، دانشجویان دانشگاه ایلام در سال 88-1387 بودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه راهبردهای مقابله‌ای Billings و Moos، پرسش‌نامه هدف در زندگی Majolica و Crum bough و پرسش‌نامه سلامت عمومی Goldberg بود. پایایی این ابزارها در مطالعات مختلف قابل قبول گزارش شده است. از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی Pearson، تحلیل واریانس یک‌طرفه، Turkey's test و آزمون t جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: رابطه منفی معنی‌دار بین سبک مقابله‌ای هیجان‌مدار و سلامت روان مشاهده شد. همچنین بین متغیرهای سبک‌های مقابله‌ای، مسأله‌مدار و سلامت روان، هدف در زندگی و سلامت روان رابطه مثبت و معنی‌داری به دست آمد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین داشتن هدف در زندگی در رشته‌های مختلف، سلامت روان در رشته‌های مختلف، سبک‌های مقابله‌ای هیجان‌مدار در رشته‌های مختلف و سبک‌های مقابله‌ای مسأله‌مدار در رشته‌های مختلف، تفاوت معنی‌دار وجود دارد. نتایج حاکی از این بود که تفاوت بین دختران و پسران از نظر داشتن هدف در زندگی و سلامت روانی معنی‌دار نیست. اما تفاوت دختران و پسران در سبک‌های مقابله‌ای مسأله‌مدار معنی‌دار است. یعنی پسران از سبک مقابله‌ای مسأله‌مدار استفاده می‌کنند. نتیجه‌گیری: داشتن هدف و معنا در زندگی، نقش مهمی در پیشگیری از اختلالات روانی دارد. با عنایت به این که راهبردهای رویارویی مسأله‌مدار، نقش مهمی در سلامت روان دارند و باعث رضایت از زندگی می‌شوند، می‌توان با آموزش این راهبردها، به ایجاد یک زندگی سالم و رضایت‌بخش در افراد کمک نمود. واژه‌های کلیدی: هدف در زندگی، بهداشت روانی، دانشجویان، راهبردهای مقابله‌ای
متن کامل [PDF 167 kb]   (706 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb