دوره 8، شماره 7 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 1384-1376 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari M, Alhani F, Kazemnejad A, Tol A, Moezi F. Assessing the Effect of Educational Program Based on Empowerment Model on HbA1C among Adolescents with Type 1 Diabetes. HSR 2013; 8 (7) :1376-1384
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-476-fa.html
مهری حیدری ، فاطمه الحانی ، انوشیروان کاظم نژاد ، آذر طل ، فرزانه معزی . بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر میزان HbA1C نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1376-1384

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-476-fa.html


1- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استاد، گروه امار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- استادیار، متخصص کودکان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (978 مشاهده)
مقدمه: هدف نهایی کنترل بیماری دیابت بهبود شاخص HbA1c می‌باشد. با توجه به اهمیت موضوع هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین اثربخشی الگوی توانمندسازی بر میزان HbA1C نوجوانان دیابتی نوع یک بود. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در بین نوجوانان دیابتی نوع یک مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی شهر زنجان انجام پذیرفت. 47 نوجوان واجد شرایط به طور تصادفی به دو گروه مداخه و شاهد تقسیم شدند و به مدت 5/2 ماه مورد پیگیری قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان ابزارهای پژوهش شامل اطلاعات دموگرافیکی، دانش، خودکارامدی و عزت نفس را تکمیل نمودند. همچنین میزان HbA1C آنان مورد سنجش قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس گام‌های سه‌گانه الگوی توانمندسازی (درک تهدید، مشکل گشایی و ارزشیابی) اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به وسیله نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 5/11  صورت گرفت. یافته‌ها: بعد از اجرای برنامه آموزشی اختلاف معنی‌داری برای افزایش میانگین نمره دانش، خودکارامدی و عزت نفس و همچنین کاهش میزان هموگلوبین A1C بین نوجوانان در گروه‌های مداخله و شاهد وجود داشت (05/0 > P). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که اجرای الگوی توانمندسازی بر ارتقای شاخص بالینی کنترل دیابت مؤثر است. از این رو پیشنهاد می‌شود که این الگو برای سایر رده‌های سنی در سطح وسیع‌تر و نیز برای سایر بیماری‌های مزمن به کار گرفته شود. واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی، دیابت نوع یک، نوجوانان، HbA1C
متن کامل [PDF 184 kb]   (911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb