دوره 8، شماره 7 - ( 11-1391 )                   جلد 8 شماره 7 صفحات 1224-1216 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi M, Sadeghifar J, Peyman H, Shams L, Jandagheian M, Khosravi A, et al . Visual, Aural, Read/Write, and Kinesthetic Learning Styles Preferences in Students of Isfahan University of Medical Sciences. HSR 2013; 8 (7) :1216-1224
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-492-fa.html
محمد سلیمی ، جمیل صادقی‌فر ، هادی پیمان ، لیدا شمس ، مریم جندقیان ، افرا خسروی ، و همکاران.. بررسی سبک‌های یادگیری VARK در دانشجویان دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان. تحقیقات نظام سلامت. 1391; 8 (7) :1216-1224

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-492-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، انجمن مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری، مرکز پژوهش‌های علمی دانشجویان، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- کارشناس، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب‌های روانی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان،ایران
4- دانشجوی دکتری، گروه سیاست گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- کارشناس، بهره وری بیمارستان آیت اله کاشانی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
6- دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
7- استادیار، گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
8- استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1116 مشاهده)
مقدمه: شناسایی و هدایت سبک‌های یادگیری مناسب نقش مهمی در انتخاب روش‌های یاددهی و انتقال مفاهیم و دانش به فراگیران و در نهایت اعتلای سطح آموزش ایفا می‌کند. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبک‌های غالب یادگیری در دانشجویان سال اول دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل VARK در سال 1389 می‌باشد. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، 184 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد (VARK) صورت گرفت. این پرسش‌نامه پس از ترجمه، روایی آن با استفاده از نظر متخصصین و پایایی آن با محاسبه ضریب Cronbach's alpha (86/0 = α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار VARK که در محیط Excel طراحی شده بود و نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: در مجموع 122 نفر (3/66 درصد) از نمونه‌های مورد بررسی مؤنث و از نظر مقطع تحصیلی بیش از دو سوم آنان (5/68 درصد) در مقطع دکتری حرفه‌ای (رشته‌های پزشکی، دارو‌سازی و دندانپزشکی) و 5/31 درصد در مقطع کارشناسی (رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پرستاری) بودند. 89 نفر از دانشجویان (4/48 درصد) استفاده از سبک یادگیری تک مدله (Single-modal) و 95 نفر نیز (6/51 درصد) استفاده از سبک‌های یادگیری چند مدله (Multi-modal) را ترجیح ‌دادند. بین جنسیت دانشجویان و استفاده از سبک‌های یادگیری تک مدله (009/0 > P) و نیز بین مقطع تحصیلی و سبک‌های یادگیری (05/0 > P) ارتباط معنی‌داری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: دانشجویان پسر استفاده از سبک یادگیری جنبشی/حرکتی و دانشجویان دختر استفاده از سبک یادگیری شنیداری را به میزان بیشتری ترجیح ‌دادند. دانستن سبک یادگیری دانشجویان مهارت ارزشمندی در آموزش می‌باشد که به آموزش‌دهنده در حل مشکلات یادگیری دانشجویان کمک شایانی می‌کند. همچنین این امر به دانشجویان کمک می‌کند تا یادگیرنده‌های مؤثرتری باشند. واژه‌های کلیدی: سبک‌های یادگیری، VARK، دانشجویان، اصفهان
متن کامل [PDF 532 kb]   (410 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1391/11/27 | انتشار: 1391/11/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb