Maryam Mirlohi, Akbar HassanZadeh, Ahmad Esmaeel Zadeh, Mohammad khoshnevissan. Meat consumption pattern and priorities in Unban families in Isfahan- Iran. HSR 2013; 9 (S1) :1562-1571
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-549-fa.html
مریم میرلوحی ، اکبر حسنزاده ، احمد اسماعیلزاده ، محمد خوشنوسیان . الگو و اولویتهای مصرف گوشت در خانوادههای متوسط شهری– اصفهان، ایران. تحقیقات نظام سلامت. 1392; 9
(S1) :1562-1571
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-549-fa.html
1- استادیار، مرکز تحقیقات امنیت غذایی،گروه صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
2- مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار، ،گروه صنایع غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- کارشناس تغذیه، ،مرکز تحقیقات امنیت غذایی، غذایی، دانشکده تغذیه و علوم غذایی ،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (937 مشاهده)
مقدمه: گوشت پر هزینهترین بخش سبد غذایی را در هر جامعهایی تشکیل میدهد و مصرف آن در جوامع غنی و ضعیف تفاوت قابل ملاحظهای دارد. سیاست کلی در سالهای اخیر جهت مبارزه با بیماریهای وابسته به مصرف گوشت، گسترش مصرف گوشت سفید به خصوص گوشت ماهی نسبت به گوشت قرمز بوده است. با این حال مشخص نیست که در جامعه کلان شهر سلایق خانوادهها و تمایل آنها تا چه اندازه تغییر کرده است. روشها: این بررسی یک مطالعه مشاهدهای و توصیفی است که به صورت مقطعی انجام شد. تعداد نمونه مورد مطالعه 1067 برآورد شد. جامعه مورد بررسی خانوادههایی از شهر اصفهان بود که طی نمونهگیری به شکل خوشهایی مرحلهای وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی برای وصف فراوانی و شاخصهای مرکزی شاخصهای مورد پرسش در جامعه صورت گرفت و از تجزیه واریانس یک سویه و آزمون LSDجهت مقایسه میانگینها در چارکهای مصرف استفاده شد. یافتهها: نرخ پاسخ در این طرح، 6/62٪ بود.از افراد مورد پرسش(8/60٪) گوشت گوسفند را به عنوان اولین اولویت برای تهیه غذا در منزل انتخاب کنند. گوشت مرغ، ماهی و گاو در ردههای بعدی اولویت مصرف قرار گرفتند. میانگین مصرف خانگی برای سه نوع گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی به ترتیب 62/21 ±( 46 /20)،30/29± (61/24) و 78/2 ±( 64 /2) برآورد گردید. از شاخصههای دموگرافیک تعداد افراد خانوار اثر مشخصی در میزان مصرف گوشت قرمز و مرغ داشت به طوری که در خانوادههای 1 تا 4 نفره نسبت بیشتری از جمعیت در چارکهای پر مصرف قرار گرفتند اما در خانوادههای بیش از چهار نفر نسبت بیشتری از افراد در چارکهای ابتدایی مصرف واقع میشوند. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که نسبت به مطالعات قبلی تمایل بیشتری برای مصرف ماهی و ورود آن به الگوی غذایی وجود دارد. با این حال میزان مصرف خانگی آن نسبت به میانگین مصرف جهانی فاصله زیادی دارد. علاوه بر این، سلایق سنتی برای استفاده از گوشت گوسفند همچنان پا برجاست. از شاخص های دموگرافیک ، تحصیلات و شغل افراد مسؤول تهیه غذا در خانوارهای مورد بررسی تاثیری بر الگوی مصرف گوشت قرمز و ماهی نداشت. علیرغم ذکر کم اهمیت بودن مسایل اقتصادی جهت تهیه غذای گوشتی در خانه در پرسشنامه، معنیداری اثر تعداد افراد خانوار در میزان مصرف گوشت مرغ و گوشت قرمز نشاندهنده اهمیت اثر مسایل اقتصادی در میزان مصرف آن است. واژههای کلیدی: گوشت قرمر، مرغ، ماهی، الگوی مصرف، الویت مصرف
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1400/5/19 | انتشار: 1400/5/19