دوره 11، شماره 1 - ( 1-1394 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Z, Aghamollai T, Moeini B, Hazavehei S M M, Moghimbeigi A. The effect of health education program on femail nursses stress. J Health Syst Res 2015; 11 (1) :43-52
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-764-fa.html
زهرا حسینی ، تیمور آقا ملایی ، بابک معینی ، سید محمدمهدی هزاوه ای ، عباس مقیم بیگی . تأثیر برنامه آموزش سلامت بر استرس شغلی پرستاران زن. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (1) :43-52

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-764-fa.html


1- کارشناس ارشد آموزش بهداشت و دانشجو دکتری آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی و ارتقاء سلامت خلیج فارس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
2- دانشیار، PhD آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دانشکده بهداشت، بندرعباس،ایران
3- استادیار، PhDآموزش بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ،ایران
4- استاد، PhD آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- استادیار، PhD آمار زیستی،گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ،ایران
چکیده:   (1272 مشاهده)
 مقدمه: استرس شغلی یکی از مهم‌ترین خطرات شغلی در عصر مدرن است، به نحوی که هم برای فرد و هم سازمان موجب خسارت و زیان‌های فراوان می‌شود و پرستاری از مشاغل پر استرس است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش بهداشت بر کاهش استرس شغلی در پرستاران انجام شد.روش‌ها: این پژوهش نیمه تجربی درسال 89 در بیمارستان‌های دولتی همدان و بر روی 58 کارشناس پرستاری که به‌طور تصادفی در گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند انجام شد.جهت سنجش استرس شغلی از مقیاس استرس شغلی پرستاران (NSS یا nursing stress scale) و جهت سنجش آگاهی، نگرش، مهارت‌ها و رفتارهای خودیاری از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. برنامه آموزشی طی 5 جلسه به مدت 3 هفته برای گروه مداخله انجام شد و سپس پرستاران به مدت 5/1 ماه پیگیری شدند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss13 وآزمون آماری t تست، مان ویتنی و ویل کاکسون استفاده شد.یافته‌ها: میانگین نمره استرس شغلی قبل از آموزش در 2 گروه اختلاف معنی‌دار نداشت. اما بعد از آموزش میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله نسبت به شاهد کاهش معنی‌دار داشت (001/0 p<) هم‌چنین میانگین نمرات آگاهی، نگرش، مهارت‌ها و رفتارهای خودیاری پس از آموزش در گروه مداخله افزایش معنی‌دار داشت (001/0 p<).نتیجه‌گیری: یافته‌ها تأثیر برنامه آموزش بهداشت را در افزایش رفتارهای خودیاری و کاهش استرس شغلی پرستاران تأیید می‌کنند.واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستاری، استرس
متن کامل [PDF 664 kb]   (505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/1/26 | انتشار: 1394/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb