دوره 11، شماره 2 - ( 3-1394 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 266-258 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Miri M R, Dorri G R. Abs the Relation between Self-efficiency and Emotional Intelligence with Achievement Motivation amongUniversity Students. HSR 2015; 11 (2) :258-266
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-782-fa.html
محمدرضا میری ، غلامرضا دری . بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (2) :258-266

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-782-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (1127 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت و نقش نیروهای کارآمد و توانمند در کشور و رسالت مهم دانشگاه در پرورش استعدادهای دانشجویان و نظر به این‌‌‌که در ایجاد انگیزه پیشرفت عوامل درون داد شامل هوش هیجانی و خودکارآمدی نقش به‌سزایی دارند لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و هوش هیجانی (Emotional Intelligence) با انگیزه پیشرفت در دانشجویان پیام نور انجام گرفت.روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی، 341 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور بیرجند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل سه پرسش‌نامه هوش هیجانی شرینگ، خودکارآمدی عمومی شرر و انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار 15 SPSSو آزمون‌های آماری T مستقل، آنالیزواریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: از میان دانشجویان مورد مطالعه 174 نفر (51 % )مذکر و 262 نفر (7/76%) مجرد بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت و معنی‌داری بین خودکارآمدی و نیز مؤلفه‌های خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزه پیشرفت تحصیلی وجود دارد. میانگین نمره انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان مؤنث نسبت به مذکر و میانگین نمره خودکارآمدی در دانشجویان مذکر نسبت به مؤنث بیشتر است؛ ولی از نظر هوش هیجانی در دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. هم‌چنین در هیچ‌کدام از متغیرهای مذکور در رده‌های مختلف سنی و نیز رشته های مختلف تحصیلی تفاوتی به دست نیامد.نتیجه‌گیری: نظر به این‌که همبستگی مثبت و معنی‌داری بین خودکارآمدی، خودآگاهی و مهارت اجتماعی با انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان مشاهده گردید لذا پیشنهاد می‌شود که با افزایش خودکارآمدی و هوش هیجانی از طریق اعمال روش‌های مناسب و غنی کردن محیط پرورشی، انگیزه‌ی پیشرفت تحصیلی دانش‌جویان را ارتقا دهیم. 
متن کامل [PDF 503 kb]   (1071 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/3/25 | انتشار: 1394/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb