Taghdisi M H, Babazadeh T, Alizadeh F, Sedghifard Z, Vafa M R, Azam K. Survey of factors associated with fruit daily consumption among elementary school male students based on the Theory of Planned Behavior. J Health Syst Res 2015; 11 (3) :573-581
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-794-fa.html
محمدحسین تقدیسی ، توحید بابازاده ، فریبا علیزاده ، زهرا صدقی فرد ، محمدرضا وفا ، کمال اعظم . بررسی عوامل مرتبط با مصرف روزانه میوه در دانشآموزان پسر ابتدایی بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1394; 11 (3) :573-581
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-794-fa.html
1- دانشیار آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز پژوهش های سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3- کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرند، گروه پرستاری، مرند، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5- استادیار تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
6- استادیار آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (1198 مشاهده)
مقدمه: : مصرف ناکافی میوه در دانشآموزان یک عامل خطر برای برخی از بیماریهای مزمن مثل سرطانها و بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالی محسوب میشود. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مرتبط با مصرف روزانه میوه در دانشآموزان پسر شهرستان چالدران انجام شده است.روشها: در این مطالعه مقطعی 184 دانش آموز ابتدایی به طور تصادفی از مدارس پسرانه انتخاب شدند و پرسشنامه مربوط به اطلاعات فردی، سازه های تئوری رفتار برنامهریزی شده و وضعیت مصرف روزانه میوه را تکمیل کردند. اطلاعات پس از جمعآوری با SPSS نسخه 20 و آنالیزهای آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که1/32% دانشآموزان 1 بار ،2/58% 2 بار ، 2/9% 3 بار و فقط 5/0% آنها 4 بار در روز میوه مصرف میکنند. براساس آنالیز رگرسیون خطی، نگرش و هنجارهای انتزاعی قدرت پیشبینیکننده بیشتری برای قصد مصرف میوه (001/0P<،36F=، 19/0=) و هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری دارای قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری برای مصرف میوه در دانش آموزان بودند (001/0P<،36F=، 36/0=).نتیجهگیری: مصرف میوه در دانشآموزان کمتر از مقدار توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است. همچنین براساس یافتههای این مطالعه بایستی در طراحی مداخلات آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی بر متغیرهای قصدرفتاری و هنجارهای انتزاعی توجه بیشتری کرد. واژههای کلیدی: میوه، تئوری رفتار برنامهریزی شده، دانشآموزان ابتدایی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1394/7/23 | انتشار: 1394/7/23