Farzaneh Daneshpajhooh, Mohammad Mehdi Hadavi, Akbar Hasanzadeh, Firoozeh Mostafavi. The Effect of Educational Intervention on Knowledge, Perceived Barriers, Referral Status, and Adherence to the Coronary Rehabilitation Ward Program in Shahid Chamran Hospital, Isfahan, Iran. J Health Syst Res 2016; 12 (3) :272-277
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-883-fa.html
فرزانه دانشپژوه ، محمد مهدی هادوی ، اکبر حسنزاده ، فیروزه مصطفوی . تأثیر آموزش بر آگاهی، موانع درک شده، وضعیت و تداوم مراجعه بیماران به بخش بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1395; 12 (3) :272-277
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-883-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- دکتری تخصصی، گروه طب ورزشی، بیمارستان چمران، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3- مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4- دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران
چکیده: (1250 مشاهده)
مقدمه: بیماریهای قلبی از مهمترین دلایل مرگ میباشد و موجب کاهش کیفیت زندگی میگردد. خدمات بازتوانی باعث ارتقای سطح سلامت این بیماران میشود، اما وضعیت استفاده از این خدمات مطلوب نیست. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، موانع درک شده و وضعیت مراجعه بیماران به بخش بازتوانی قلب بیمارستان شهید چمران اصفهان اجرا شد.روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 69 نفر بیمار بستری (گروه مداخله 35 نفر و گروه شاهد 34 نفر) بیمارستان شهید چمران اصفهان در سال 1392 صورت گرفت. بیماران واجد شرایط به طور تصادفی به یکی از دو گروه اختصاص یافتند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و مورد تأیید کارشناسان جمعآوری شد. آموزش گروه مداخله به صورت چهره به چهره، تلفنی، پمفلت، فیلم و اسلاید بود. وضعیت مراجعه و تعداد دفعات حضور بیماران در برنامه بازتوانی از طریق پیگیری تلفنی و بررسی لیست مراجعه کنندگان دو ماه بعد از اولین مراجعه بیماران به واحد بازتوانی بررسی گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای مناسب در نرمافزار SPSS با سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین سن بیماران گروه مداخله و شاهد به ترتیب 1/2 ± 57/58 و 8/1 ± 94/55 سال به دست آمد. افزایش و کاهش معنیداری پس از مداخله به ترتیب در آگاهی (01/0 > P) و موانع درک شده (01/0 > P) بیماران نسبت به گروه شاهد ایجاد شد. دفعات مراجعه بیماران گروه مداخله نسبت به گروه شاهد برای بازتوانی بیشتر بود (03/0 > P). بیمارانی که به واحد بازتوانی مراجعه میکردند، میانگین نمره آگاهی بیشتر (01/0 > P) و میانگین نمره موانع درک شده کمتری (03/0 = P) نسبت به سایرین داشتند.نتیجهگیری: مداخله آموزشی با هدف افزایش آگاهی نسبت به اثرات مفید برنامههای بازتوانی و کاهش موانع درک شده بیماران جهت شرکت در این برنامهها، توانست تداوم مراجعه بیماران را به بخش بازتوانی افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1395/7/24