Fooladvand M, Nadi M A, Abedi A, Sajjadian I. Effectiveness of the Kazdin Method for Parenting on Reduction of Aggression and
Low-Breaking in Students with Oppositional Defiant Disorder. J Health Syst Res 2020; 16 (3) :158-166
URL:
http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1172-fa.html
فولادوند مریم، نادی محمد علی، عابدی احمد، سجادیان ایلناز. اثربخشی روش والدگری Kazdin بر کاهش نشانههای پرخاشگری و قانونشکنی در دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1399; 16 (3) :158-166
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1172-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه و گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (2522 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش آموزش والدگری Kazdin بر کاهش علایم پرخاشگری، قانونشکنی و نافرمانی در دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای (Oppositional defiant disorder یا ODD) انجام شد.
روشها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری همراه با گروه شاهد بود. نمونهها از بین دانشآموزان پسر دارای ODD پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی ناحیه 3 شهر اصفهان به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بدین ترتیب، 10 مدرسه توسط آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب و 230 دانشآموز پسر پایه اول تا سوم ابتدایی که دارای ODD بودند، فهرست شدند. از بین دانشآموزان دارای ODD، بر اساس کسب نمره بالاتر از نقطه برش در خرده مقیاسهای قانونشکنی و پرخاشگری بر اساس ابزار سیاهه رفتاری کودک (Child Behavior Checklist یا CBCL) Achenbach و مصاحبه بالینی انجام شده توسط مشاوره مدرسه، 30 دانشآموز انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برنامه مداخله آموزشی والدگری Kazdin طی 12 جلسه 5/1 ساعته و دو بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. دادهها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: آموزش والدگری Kazdin تأثیر معنیداری بر کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای (57/20 = F، 001/0 = P) و خرده مقیاسهای قانونشکنی (81/29 = F، 001/0 = P) و پرخاشگری (33/10 = F، 001/0 = P) داشت و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده بود.
نتیجهگیری: روش والدگری Kazdin، باعث کاهش نافرمانی مقابلهای، پرخاشگری و قانونشکنی و همچنین، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان میشود و میتوان از آن به عنوان روش مداخلهای مؤثر و کارامدی جهت کاهش نشانههای نافرمانی مقابلهای، پرخاشگری و قانونشکنی برای والدین استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/9/5 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10