دوره 19، شماره 4 - ( 10-1402 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 306-297 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: منتج از پایان نامه


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahadati A, Zarnegarian Y, Mehri Z. Change for Health: A Downstream Social Marketing Intervention to Reduce Fast Foods Consumption among Students. HSR 2024; 19 (4) :297-306
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1494-fa.html
شهادتی اصغر، زرنگاریان یوسف، مهری زهرا. تغییر برای سلامتی؛ یک مداخله بازاریابی اجتماعی پایین‌دستی برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش‌آموزان. تحقیقات نظام سلامت. 1402; 19 (4) :297-306

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-1494-fa.html


1- استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2- دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (287 مشاهده)
مقدمه: یکی از مشکلات حوزه سلامت، افزایش گرایش به مصرف غذاهای آماده است. شواهد نشان از تغییرات سریع ساختار مصرف غذا و شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه دارد. بازاریابی اجتماعی به عنوان یک چارچوب تغییر رفتار، کارایی خود را در بهبود جامعه به ویژه کاهش مصرف‌گرایی نشان داده است. پژوهش حاضر با هدف کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش‌آموزان، اقدام به طراحی و پیاده‌سازی یک پویش بازاریابی اجتماعی نمود.
روش‌ها: این مطالعه از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود که بر روی 352 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر یاسوج در بازه زمانی 20 مهر تا 25 دی سال 1397 و با روش نمونه‌گیری دو مرحله‌ای تصادفی ساده انجام شد. این پویش مبتنی بر یک مدل ده مرحله‌ای طراحی و اجرا گردید. طراحی آمیخته مداخله نیز بر مبنای یک پژوهش تکوینی صورت گرفت.
یافته‌ها: کاهش معنی‌داری در دو متغیر رفتاری میزان مصرف و روند مصرف در گروه آزمون پس از اجرای مداخله در مقایسه با گروه شاهد (05/0 > P) و در مقایسه با مقادیر این متغیرها پیش از انجام مداخله (01/0 > P) وجود داشت. سایر شاخص‌های ارزیابی پویش مانند آگاهی از پویش با 1/81 درصد، یادآوری پیام‌ها با 4/79 درصد، تدوین برنامه غذایی هفتگی با 0/60 درصد، توانایی محاسبه شاخص توده بدنی (Body mass index یا BMI) با 7/67 درصد و تعیین سقف ماهانه مصرف با 9/38 درصد نیز حاکی از موفقیت قابل قبول پویش بود.
نتیجه‌گیری: تحقیق حاضر با بهره‌گیری از رویکرد بازاریابی اجتماعی و طراحی آمیخته مناسب مبتنی بر پژوهش ترکیبی، می‌تواند به عنوان الگوی مؤثری برای کاهش مصرف غذاهای آماده در بین دانش‌آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1748 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1401/10/5 | پذیرش: 1402/2/31 | انتشار: 1402/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb