دوره 12، شماره 1 - ( 1-1395 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 5-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashem Heshmati, Naser Behnampour, Behnaz Rezaei, Asiyeh Pirzadeh. A Study on High-School Students’ Knowledge about the AIDS in Ashkhane City, Iran, 2012, Applying Health Belief Model. J Health Syst Res 2016; 12 (1) :1-5
URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-846-fa.html
هاشم حشمتی ، ناصر بهنام‌پور ، بهناز رضایی ، آسیه پیرزاده . بررسی میزان آگاهی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر آشخانه در زمینه ایدز در سال 1391: کاربردی از مدل اعتقاد بهداشتی. مجله تحقیقات نظام سلامت. 1395; 12 (1) :1-5

URL: http://hsr.mui.ac.ir/article-1-846-fa.html


1- مربی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه ، ایران
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
3- کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
4- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (1220 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر آشخانه با بکارگیری مدل اعتقاد بهداشتی در سال 1391 انجام گرفت.روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی و با شرکت 384 دانش‌آموز دبیرستانی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود که روایی و پایایی آن تأیید گردید. در نهایت، داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های Independent t و ANOVA در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: پس از تقسیم‌بندی آگاهی دانش‌آموزان مشخص شد که 66 نفر (2/17 درصد) آگاهی خوب، 303 نفر (9/78 درصد) آگاهی متوسط و 15 نفر (9/3 درصد) آگاهی ضعیفی داشتند. میانگین سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی نشان داد که میانگین حساسیت درک شده 04/13 ± 48/51، شدت درک شده 97/18 ± 90/51، منافع درک شده 60/23 ± 90/72 و موانع درک شده 00/21 ± 74/53 بود.نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آگاهی دانش‌آموزان در حد متوسط است و آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی و تأکید بر سازه حساسیت درک شده در این دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 575 kb]   (432 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
دریافت: 1399/4/26 | پذیرش: 1395/1/27 | انتشار: 1395/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات نظام سلامت می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health System Research

Designed & Developed by: Yektaweb